HOME > Actueel > PERSBERICHT: EIB steunt Stichting Sint Trudo voor energie-neutrale huurwoningen
19 december 2016

PERSBERICHT: EIB steunt Stichting Sint Trudo voor energie–neutrale huurwoningen

Eindhoven/Luxemburg, 19 december 2016

De Eindhovense woningcorporatie Sint Trudo en De Europese Investeringsbank (EIB) hebben vandaag een financieringsovereenkomst getekend. De EIB stelt een faciliteit van EUR 150 miljoen beschikbaar om nieuwe, grotendeels energie-neutrale, woningen te bouwen en bestaande sociale huurwoningen te verduurzamen.

De woningcorporatie speelt met haar investeringsprogramma voor de jaren 2016-2020 in op het tekort aan betaalbare sociale woningen in de regio Eindhoven, waar de bevolking nog steeds groeiende is. Het programma zal ongeveer 1.800 nieuwe, grotendeels energie neutrale wooneenheden opleveren. Ook zullen bestaande huurwoningen met een relatief laag energielabel worden verduurzaamd tot gemiddeld energielabel B. De nieuwbouw zal op verschillende locaties in Eindhoven plaatsvinden zoals de Kruidenbuurt, Woensel West, Vredeoord, Eikenburg en het voormalige industriegebied Strijp S.

Thom Aussems (Stichting Sint Trudo) en Pim van Ballekom (EIB)

Vice-president Pim van Ballekom van de EIB stelt: “Deze operatie met Sint Trudo is een goed voorbeeld van de inzet van de EIB voor de sociale woningsector in Nederland. Betaalbare huizen zijn belangrijk, en moeten steeds meer aan bepaalde eisen voldoen als het op milieuvriendelijkheid en duurzaamheid aankomt. We zijn blij Trudo te kunnen steunen bij het vullen van een gat in de woningmarkt en dat op een zo energiezuinig mogelijke wijze te kunnen doen.”

CEO van Sint Trudo, Thom Aussems, voegt toe: “Sint Trudo financiert met deze lening een substantieel deel van haar investeringsprogramma met de nadruk op de bouw van nieuwe betaalbare energie neutrale huurwoningen, zogenaamde “Near Zero Energy Buildings” (NZEBs) en op het energiezuinig maken van bestaande woningen. Dit past goed bij de Europese doelstellingen voor stedelijke vernieuwing en duurzame gemeenschappen en daarmee binnen de doelstellingen van de EIB.”

Achtergrondinformatie:
De Europese Investeringsbank (EIB) is een instelling voor langlopende kredietverlening van de Europese Unie, en is eigendom van de EU-lidstaten. De EIB maakt langetermijnfinanciering beschikbaar voor deugdelijke investeringen, om zo bij te dragen aan EU-beleidsdoelstellingen.

Het in 1916 opgerichte Stichting Sint Trudo is een Eindhovense woningcorporatie die zich nauw verbonden voelt met de stad. Met Supporting People als missie richt Sint Trudo zich in het bijzonder op het bieden van betaalbare huisvesting, het creëren van aantrekkelijke plekken en het vergroten van de zeggenschap van bewoners.

Perscontact:
EIB: Tim Smit | +352 691 286423 | t.smit@eib.org